Załącznik - Rainbow Rowell


Znalezione obrazy dla zapytania załącznik rainbow rowellAutor: Rainbow Rowell
Tytuł: Załącznik
Tytuł oryginału: Attachments
Wydawnictwo: HarperCollins Polska
Data wydania: 14.09.2016
Liczba stron: 416

Lincoln O’Neill nie może uwierzyć, że jego praca polega na czytaniu cudzych e-maili. Zgłaszając się na stanowisko „administratora bezpieczeństwa danych”, wyobrażał sobie, że będzie budował systemy zabezpieczeń i odpierał ataki hackerów – a nie pisał raport za każdym razem, gdy dziennikarz działu sportowego prześle koledze sprośny dowcip. 
Natrafiwszy na e-maile Beth i Jennifer, wie, że powinien wysłać im upomnienie. Ale ich pokręcona korespondencja na temat spraw osobistych bawi go i wciąga. 
Kiedy sobie uświadamia, że zakochał się w Beth, jest już za późno, żeby tak po prostu nawiązać z nią znajomość. 
Co miałby jej powiedzieć...? 
„To ja jestem tym facetem, który czyta twoje e-maile… i kocham cię?” (lubimyczytac.pl)


Załącznik to już czwarta książka Rainbow Rowell jaką czytałam. Całkiem niedawno udało mi się poznać Linię serc i to było moje pierwsze spotkanie z fikcją dla dorosłych spod pióra tej autorki. Teraz, po lekturze jej ostatniej wydanej w Polsce powieści mogę stwierdzić, że ten gatunek nie za bardzo jej pasuje. Styl Rowell charakteryzuje się pewną bajkowością, autorka umie stworzyć bardzo uroczą i wyidealizowaną historię, co nie koniecznie sprawdza się w prozie dla starszego czytelnika. W przypadku jej dwóch powieści young adult (Fangirl i Eleanora&Park) jest to idealne wyjście, jednak w przypadku dwóch pozostałych nieszczególnie wpasowuje się w realia powieści.

Narratorem i jednocześnie głównym bohaterem powieści jest Lincoln, 28-letni mężczyzna, który po uzyskaniu dyplomu na studiach nie wie co dalej począć ze swoim życiem. Nadal mieszka u matki, od kilku lat nie był w związku z kobietą, a praca jaką wykonuje nie przynosi mu satysfakcji. W zakresie jego obowiązków znajduje się obsługiwanie programu, który filtruje wiadomości pracowników biura w poszukiwaniu zabronionych treści. Tym sposobem trafia na korespondencję dwóch pracowniczek, Beth i Jennifer, które używają poczty wewnętrznej do codziennych rozmów na najróżniejsze tematy. Lincoln zamiast to zgłosić zaczyna interesować się kobietami i z niecierpliwością wyczekuje kolejnych maili, aż w końcu uświadamia sobie, że na swój sposób przywiązał się do nieznajomych. Szczególnie do Beth. Jednak jest zbyt nieśmiały by przenieść tę 'znajomość' do prawdziwego świata. Pozostaje mu tylko czekać na cudowny przypadek.

Załącznik zdecydowanie przejawia cechy stylu pani Rowell. Romantyczna historia o dwójce ludzi, którzy od zupełnych nieznajomych stali się dla siebie bardzo bliscy, a to wszystko otoczone zostało niespotykanymi okolicznościami i zwyczajnie nadzwyczajnym splotem przypadków. No i oczywiście wszystko to ubrane zostało w piękne frazy opisujące codzienne życie i powolne wpadanie w stan zafascynowania drugą osobą. Czytelnik już od pierwszych stron zastanawia się jak rozwinie się ta opowieść, jak potoczą się losy Lincolna i czy w końcu odważy się zrobić pierwszy krok. Powieść wciąga, bardzo trudno się z nią rozstać przed dotarciem do samego końca i to też można uznać za zabieg, który autorce wychodzi doskonale przy okazji każdej z jej powieści.

Może zabrzmi to dziwnie, ale w postaci Lincolna widzę jakąś cząstkę siebie. Główny bohater skończył studia i nie może się z tym pogodzić. Nie zna życia innego niż ciągła nauka i zdobywanie kolejnych osiągnięć na drabinie edukacji, może nawet boi się przejścia do dorosłego życia, w którym trzeba pracować i być odpowiedzialnym za samego siebie. I choć ja dopiero zaczęłam studiować, już łapię się na tym, że intensywnie zastanawiam się jak będzie wyglądało moje życie po studiach, jak znajdę sobie pracę, wyprowadzę się z domu. I cała ta wizja mnie przeraża, więc najchętniej studiowałabym wiecznie, jak Lincoln. Pociechą jest dla mnie fakt, że mężczyzna przechodzi metamorfozę i pod wpływem wielu czynników uwalnia się od bycia studentem i rozpoczyna poszukiwanie dalszej drogi i pomysłu na siebie.

Rainbow Rowell słusznie została okrzyknięta fenomenalną autorką powieści young adult. Fangirl oraz Eleanora&Park to urocze i zachwycające historie, które czyta się z prawdziwą przyjemnością i na długo zapadają w pamięć. Jej powieści dla dorosłych są już jednak tylko dobre. To prawda, są oryginalne, może nawet magiczne, ale brakuje im polotu i jakiejś specjalnej wartości, która uczyniłaby je wyjątkowymi. Jednak nie mogę powiedzieć, że Załącznik mi się nie podobał, bo tak nie było. Jest to powieść trochę słabsza, ale to nadal jest Rainbow Rowell i nie mogłabym jej nie przeczytać. Mam wrażenie, że ta powieść przypadnie do gustu osobom, które lubią czytać twórczość fanowską, sama czułam się jakbym czytała opowiadanie publikowane w częściach gdzieś na tumblrze; no i oczywiście wszystkim wielbicielom prozy Rowell i uroczych i romantycznych obyczajówek. Nie jest idealna, ale i tak zdecydowanie warto ją przeczytać. Polecam!


Za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego dziękuję wydawnictwu HarperCollins Polska!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Skoro już do mnie trafiłeś, Drogi Czytelniku, proszę zostaw po sobie ślad. Powiedz, czy Ci się podobało to co napisałam, czy też nie. Ja naprawdę nie gryzę :)
Uwierz, że każdy komentarz to dla mnie powód do uśmiechu i motywacja do dalszego pisania!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Zaczytana Blondynka są moją własnością i nie zgadzam się na ich kopiowanie bez mojej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).