Odkąd cię nie ma - Morgan Matson

Autor: Morgan Matson
Tytuł: Odkąd cię nie ma
Tytuł oryginału: Since you've been gone
Wydawnictwo: Jaguar
Data wydania: 2016
Liczba stron: 384


Zanim Emily poznała Sloane nie chodziła na imprezy, nie rozmawiała z chłopakami, nie robiła niczego szalonego. Sloane wtargnęła niczym tornado do jej życia i przewróciła je do góry nogami. Tuż przed rozpoczęciem szalonego lata Sloane nagle zniknęła. Żadnych telefonów, wiadomości. Ani śladu po przyjaciółce. Znaleziono jedynie przypadkową listę rzeczy do zrobienia. A na niej 13 wybranych przez Sloane dziwacznych zadań, których Emily na pewno sama z siebie by nigdy nie zrobiła. Okazuje się jednak, że wykonanie ich naprowadzi na ślad zaginionej przyjaciółki. Dla Emily wyzwanie dopiero się zaczyna! -lubimyczytac.pl

Odkąd cię nie ma to najnowsza wydana w Polsce książka Morgan Matson. To także pierwsza powieść tej autorki, którą udało mi się poznać, chociaż od jakiegoś czasu posiadam również Aż po horyzont jednak jak do tej pory nie miałam okazji, żeby po sięgnąć po tą powieść. Wiem, zabrałam się do poznawania jej książek od końca, ale na swoją obronę powiem tylko, że świat tak chciał, nie ma co walczyć z przeznaczeniem. I nie robi mi to w sumie dużej różnicy, gdyż każda jej powieść jest niezależna od drugiej, a ta najnowsza była jeszcze nie tak dawno polecana przez każdego zagranicznego booktubera.

Wakacje właśnie się zaczęły, a Emily została sama. No, nie dosłownie. Nie zostawili ją rodzice, brat nadal wspina się po każdej framudze w domu, ale za to opuściła ją jej najlepsza przyjaciółka. Sloane zniknęła z dnia na dzień bez słowa wyjaśnienia, a Emily nie wie co robić. Przez ostatnie dwa lata żyła w cienu Sloane i było jej z tym dobrze, ponieważ mogła uszczknąć trochę jej blasku i zyskać w towarzystwie. Wszyscy znali ją jako 'Emily, przyjaciółkę Sloane', teraz musi być sobą i tylko sobą, co trochę ją przytłacza i przeraża. 

Sloane jednak zostawiła przyjaciółce listę rzeczy do zrobienia w ciągu wakacji. By wypełnić wszystkie zadania Emily musi przekraczać własne granice i pokonać strach, chociażby przed koniami. W trakcie wykreślania kolejnych punktów na liście może wydarzyć się absolutnie wszystko.

Ta powieść reprezentuje bardzo dobrze napisane, ciekawe i niebalanalne książki dla młodzieży. Jest w niej wszystko, czego można oczekiwać po typowej młodzieżówce: lato, przyjaciele, pokonywanie przeszkód, romans i wyzwanie. Zdaje się, że Matson wie jak trafić do czytelnika. Stworzyła bardzo uniwersalną postać, z którą może utożsamić się wielu jej czytelników, a może raczej czytelniczek, a także wpadła na pomysł listy z zadaniami Sloane, wokół której kręci się cała akcja.

Jestem wielką fanką motywu przyjaźni i pokonywania własnych ograniczeń. Emily dzięki wykonywaniu zadań z listy przechodzi metamorfozę. Odhaczanie kolejnych punktów sprawia, że zyskuje nowych znajomych, a także wzmacnia jej pewność siebie i wiarę we własne możliwości. W jakiś sposób pomaga jej to także poradzić sobie ze zniknięciem przyjaciółki, chociaż nadal wytrwale trwa w przekonaniu, że po wypełnieniu wszystkich zadań uda się jej trafić do Sloane. Główna bohaterka z początku i końca powieści to dwie inne osoby. Niewiarygodne ile może się zmienić w człowieku przez jedne wakacje.

Cała powieść wywarła na mnie bardzo pozytywne wrażenie, choć muszę przyznać, że spodziewałam się trochę innego zakończenia. Zabrakło mi w tym wszystkim odrobiny dramatu, trochę akcji i potwierdzenia, że nie wszystko w życiu musi mieć szczęśliwe zakończenie. Zdarzyło się inaczej i chociaż jestem trochę rozczarowana, to jednocześnie rozumiem, że dla innych takie, a nie inne zakończenie będzie idealne dla tej powieści.

Podsumowując, Odkąd cię nie ma to książka idealna na lato. Samo jej czytanie wprawia w pozytywny nastrój, budzi chęć do wyjścia z domu i zrobienia czegoś naprawdę szalonego, na co normalnie byśmy się nie odważyli. Podczas lektury czytelnik może także uszczknąć coś z pewności siebie, która narasta w Emily, i która pozwala wierzyć w to, że nie ma rzeczy niemożliwych. Najnowszą książkę Morgan Matson polecam z czystym sumieniem, jest zdecydowanie warta poznania i spodoba się każdemu miłośnikowi ciekawych książek obyczajowych dla młodzieży.

6 komentarzy:

  1. Niedawno skończyłam ją czytać i miała swoje zalety, jak i wady. Największy minus, to wspomniane przez Ciebie zakończenie. Też spodziewałam się, że będzie mocniejsze, a co najważniejsze, że mnie chociaż trochę zaskoczy.
    Pozdrawiam :D
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Zakończenie było zbyt idylliczne jak na mój gust.

      Usuń
  2. Chyba sobie daruję, bo nie znalazłam w jej opisie nic, co specjalnie by mnie ujęło ;) Bywa.
    www.maialis.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. Musiałabym sie zastanowić, czy sięgnąć po tę książkę. Mam mieszane uczucia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. "Odkąd Cię nie ma" to książka, którą bardzo chciałam przeczytać, odkąd ujrzałam ją na zagranicznych instagramach czy vlogach. Z niecierpliwością wyczekiwałam jej polskiej premiery.. Ale jakoś tak się złożyło, że nadal nie wpadła w moje ręce :( Cieszę się, że polecasz tę książkę - wielkimi krokami zbliżają się wakacje, i może właśnie z tej okazji, w końcu sprawię sobie tę książkę <3
    Pozdrawiam :)
    In Bookland

    OdpowiedzUsuń
  5. Cieszę się, że i ty polecasz tą książkę. Teraz jeszcze bardziej chcę się zapoznać z tą pozycją :).
    Pozdrawiam, Julka :)
    Zapraszam na recenzje-
    http://odkawywoleksiazke.blogspot.com/2016/06/magnus-chase-i-bogowie-asgardu-miecz.html

    OdpowiedzUsuń

Skoro już do mnie trafiłeś, Drogi Czytelniku, proszę zostaw po sobie ślad. Powiedz, czy Ci się podobało to co napisałam, czy też nie. Ja naprawdę nie gryzę :)
Uwierz, że każdy komentarz to dla mnie powód do uśmiechu i motywacja do dalszego pisania!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Zaczytana Blondynka są moją własnością i nie zgadzam się na ich kopiowanie bez mojej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).