Cień i kość - Leigh Bardugo


Autor: Leigh Bardugo
Tytuł: Cień i kość
Tytuł oryginału: Shadow and bone
Seria: Grisza #1
Wydawnictwo: Papierowy księżyc
Data wydania: 19.06.2013
Liczba stron: 380


Czy wybraniec losu, osoba jedyna w swoim rodzaju, która może mieć wpływ na bieg historii musi być usatysfakcjonowana swoim życiem? Jest to wątpliwe, bo jak można cieszyć się, że jakaś siła rządząca wszechświatem zaplanowała wszystko za wybrańca i nie ma on nic w tej sprawie do powiedzenia? Bycie świetnym i przeznaczonym do wielkich rzeczy wiąże się także z ogromną odpowiedzialnością, nie tylko za siebie, ale przede wszystkim za innych; z niebezpieczeństwami czyhającymi na każdym kroku i przymusem dokonywania wyborów, które mogą zaważyć na losie ludzkości. Alina została wybrana przez los i nie można powiedzieć, że jest najszczęśliwszą osobą na świecie kiedy się o tym dowiaduje.


Ravka, niegdyś potężna i dumna, jest dziś otoczona przez wrogów i rozdarta przez Fałdę Cienia: pasmo nieprzeniknionej ciemności, w której czają się przerażające potwory. Niespodziewanie pojawia się nadzieja: samotna, młodziutka uciekinierka jest kimś więcej, niż się wydaje…
Alina Starkov nigdy w niczym nie była dobra. Kiedy jednak pułk, z którym podróżuje przez Fałdę, zostaje zaatakowany, a jej najlepszy przyjaciel Mal odnosi ciężkie rany, Alina musi coś zrobić. Odkrywa w sobie uśpioną moc, która ratuje Malowi życie – moc, która może też okazać się kluczem do wyzwolenia wyniszczonego przez wojnę kraju.
Potęga ma jednak swoją cenę.

Przemocą oderwana od wszystkiego, co jej znane, Alina trafia na dwór królewski, aby uczyć się na Griszę, członkinię władającej magią elity pod wodzą tajemniczego Darklinga.
W tym pełnym przepychu świecie nic nie jest takie, jakim się wydaje. Podczas gdy światu grozi ciemność, a całe królestwo liczy na nieujarzmioną i nieprzewidywalną moc Aliny, dziewczyna będzie musiała się zmierzyć z sekretami Griszów… i własnego serca. -lubimyczytac.pl

Seria Grisza już od dawna figurowała na mojej liście książek 'do przeczytania', nigdy nie miałam jednak wystarczającej motywacji by sięgnąć po pierwszy tom. W sumie nie wiem dlaczego - trylogia zbiera praktycznie same pochlebne opinie zarówno za granicą, jak i w Polsce. W naszym kraju mówi się o niej zdecydowanie rzadziej, ale mimo to byłam nią zainteresowana. Na swojej półce od jakiegoś czasu mam trzeci tom serii, a ostatnio udało mi się zdobyć pierwszy na losowaniu dla blogerów, które odbyło się podczas Warszawskich Targów Książki. Szczęście mi dopisało i mogłam wreszcie zabrać się za czytanie tej serii.

Alinę i Mala poznajemy na początku jako ośmiolatków. Obydwoje są sierotami i mieszkają w przybytku dla dzieci pozostawionych bez opieki. I gdyby nie to, że mają siebie na pewno staliby się jednymi z tych smutnych i przygnębionych dzieciaków. Ale dzięki swojemu towarzystwu spędzają całe dnie na zabawie. Ich sytuacja zmienia się kiedy zostają zabrani na testy, które mają wykazać, czy dzieci posiadają niezwykłe zdolności charakterystyczne dla Griszów. Jeśli testy wypadną pozytywnie Alinę i Mala czeka życie w luksusach, jeśli negatywnie, ta dwójka zostanie przeszkolona i wcielona do armii. Ich życie może nie jest idealne, ale mają siebie i to wystarcza im do codziennej egzystencji, która, de facto, nie jest taka zła jak mogłoby się wydawać.

W ostatnich miesiącach czytałam dużo powieści fantastycznych dla młodzieży, ale tylko garstka z nich naprawdę mi się podobała. Cień i kość zdecydowanie można dorzucić do tej puli. Książka wyróżnia się pod względem ciekawego ujęcia magii Griszów i organizacji świata wykrowanego przez Bardugo. Przyciągnać mogą także inspiracje kulturą rosyjską, które miały aż wypływać z tej książki i zachwycać czytelnika na każdym kroku. Niestety muszę jednak stwierdzić, że są one o wiele mniej widoczne niż się tego spodziewałam, co odrobinę mnie rozczarowało po tylu opiniach wyszczególniających ten aspekt powieści Bardugo. Nie zmienia to jednak faktu, że powieść czyta się szybko i przyjemnie.

No i będąc sobą, nie mogłam nie zwrócić uwagi na polityczną stronę powieści (w sumie nie mam pojęcia skąd wzięła się u mnie fascynacja aspektami politycznymi w książkach, skoro w rzeczywistości staram się unikać wszystkiego związanego z polityką). System rządów, w którym monarcha jest postawiony odrobinę wyżej od Darklinga, czyli najpotężniejszego spośród Griszów, który spokojnie mógłby pozbawić króla tronu, gdyby nie popierwająca władcę armia jest dość intrygujący. Dlaczego w takim razie Darkling nie zebrał swojej armii złożonej z Griszów by zdetronizować władcę? Zastanawiające, prawda?

Poświęćmy jeszcze chwilę trójkątowi miłosnemu między głównymi bohaterami. Romantyczne aspekty tej powieści są ujęte w taki sposób by czytelnik został wciągnięty w perypetie Aliny i jej dwóch adoratorów. Autorce udało się napisać ten wątek w taki sposób, że nie zniechęca on czytelnika do dalszego czytania, a wręcz przeciwnie: aż chce się czytać dalej. W dodatku nie można nie darzyć sympatią Mala, czy Darklinga, bo każdy z nich mimo wad ma w sobie 'to coś'.

Mówiąc krótko, Cień i kość to przyjemnie napisana powieść fantasy dla młodzieży, która powinna sprostać wymaganiom każdego miłośnika tego gatunku. Jest tu wszystko, od akcji przez suspens i miłość do... magicznych jeleni! A niespodzianek jest o wiele więcej. Koło tej książki nie można przejść obojętnie. Polecam! 

1 komentarz:

Skoro już do mnie trafiłeś, Drogi Czytelniku, proszę zostaw po sobie ślad. Powiedz, czy Ci się podobało to co napisałam, czy też nie. Ja naprawdę nie gryzę :)
Uwierz, że każdy komentarz to dla mnie powód do uśmiechu i motywacja do dalszego pisania!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Zaczytana Blondynka są moją własnością i nie zgadzam się na ich kopiowanie bez mojej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).