Przedpremierowo / Szklany Miecz - Victoria Aveyard


Autor: Victoria Aveyard
Tytuł: Szklany Miecz
Tytuł oryginału: Glass Sword
Seria: Czerwona Królowa #2
Wydawnictwo: Moondrive/Otwarte
Data wydania: 17.02.2016
Liczba stron: 558

Kontynuacja, na którą czekało wielu fanów Czerwonej Królowej! Victoria Aveyard nie spoczęła na laurach i raczy nas dalszymi przygodami Mare Barrow, Czerwonej złodziejki, która przez niefortunny zbieg okoliczności wylądowała w samym środku intrygi uknutej przez okrutną królową. Sama czytałam pierwszą część trylogii zaraz przed lekturą drugiej i bardzo się cieszę, że od razu mogłam przeskoczyć do drugiej, bo jednak świat przedstawiony wciąga i chce się w nim przebywać jak najdłużej, mimo iż nie dzieje się tam dobrze. Lekturę Szklanego Miecza wiązałam też jednak z wątpliwościami. No bo wiadomo, kontynuacja jakiejś historii często nie dorównuje tej pierwszej, inicjującej opowieść książce. Cóż, mogę powiedzieć, że mimo wszystko Aveyard mnie nie zawiodła.



Walka pomiędzy rosnącą w siłę armią rebeliantów a światem, w którym liczy się kolor krwi, przybiera na sile. Mare Barrow ma czerwoną krew, taką samą jak zwykli ludzie. Jednak jej zdolność kontrolowania błyskawic – nadprzyrodzona moc zarezerwowana dla Srebrnych – sprawia, że rządzący chcą wykorzystać dziewczynę jako broń.

Mare odkrywa, że nie jest jedyną Czerwoną, która posiada umiejętności charakterystyczne dla Srebrnych. Są też inni. Ścigana przez okrutnego króla Mavena wyrusza na wyprawę, aby zrekrutować Czerwono-Srebrnych do armii powstańców gotowych walczyć o wolność. Wielu z nich straci życie, a zdrada stanie się chlebem powszednim. Mare musi też zmierzyć się z mrokiem, który ogarnął jej duszę. Czy sama stanie się potworem, którego próbuje pokonać? -lubimyczytac.pl

Mare nareszcie udało się wyzwolić spod rąk Srebrnych i uciec razem ze Szkarłatną Gwardią. Zdradzona przez przyjaciela, postanawia bardziej uważnie wybierać ludzi, których obdarza zaufaniem. Każdy może zdradzić każdego jak to powiedział Julian Jacos. Te właśnie słowa towarzyszą Mare na każdym kroku, a kolejne wydarzenia utwierdzają ją w przekonaniu, że są one do bólu prawdziwe. Teraz przed dziewczyną od błyskawic stoi kolejne zadanie: odszukać i zwerbować Czerwonych przejawiających zdolności charakterystyczne dla Srebrnych, a następnie zakończyć dyktaturę Mavena i jego matki, oraz rządy Srebrnych.

Główna bohaterka cały czas się rozwija i zmienia - dorasta do roli jaką przygotował jej los. Co najważniejsze, Mare uczy się na własnych błędach, a także dokształca się w zakresie strategicznych posunięć. Nadal postępuje rozsądnie, wszystko co ma zamiar zrobić, najpierw obmyśla, na chłodno ocenia swoje szanse. Ale jest także przewidywalna i tak jak inne bohaterki książek tego gatunku jest zdolna poświęcić się za osoby, które kocha. Jedyne co może różnić od nich Mare, jest bezwzględność jaką okazuje w skrajnych sytuacjach. W przypadku zagrożenia tłumi swoje uczucia i kodeks moralny i staje się prawdziwą maszyną do zabijania, burzą, która zmiata z powierzchni ziemi wszystko co stanie jej na drodze.

W przeciwieństwie do pierwszej części, ta obfituje w bohaterów, którzy zyskują sympatię czytelnika. Nadal śledzimy losy znanych już postaci takich jak na przykład Kilorn i Cal (tak wiem, połączenie iście wybuchowe), ale dołączają do nich dziesiątki innych, wśród nich głównie Nowi, czyli Czerwono-Srebrni odnalezieni przez Mare i kompanię. Zmienia się także przestrzeń w jakiej poruszają się bohaterowie. Nareszcie wychodzimy z królewskich pałaców i przenosimy się do obozu buntowników, gdzie życie toczy się zupełnie inaczej niż na dworze.Wszystko, co się dzieje sprawia wrażenie o wiele bardziej dynamicznego, a rebelia Czerwonych nareszcie nabiera rozpędu.

Fabuła Szklanego Miecza skupia się przede wszystkim na akcji werbunkowej i planowaniu obalenia króla Mavena. Sama Mare jest bardzo zdeterminowana i za wszelką cenę dąży do osiągnięcia postawionego sobie celu. Dziewczyna, tak jak w poprzedniej części, stawia swoje uczucia i romantyczne zapędy na dużo niższej pozycji niż sama rebelia, co zdarza się niesłychanie rzadko w powieściach tego typu. Bohaterka nie jest zaślepiona przez rozetki miłosne, gdyż po prostu nie są one dla niej tak ważne w obliczu sprawy większego kalibru, której jest całkowicie oddana. I to mi się w niej podoba! Dziewczyna ma swoje priorytety i nie myśli tylko o sobie i swoich potrzebach, ale przedstawia ponad nie potrzeby innych. Żaden chłopak nie przeszkodzi jej w zrealizowaniu wyznaczonych zadań.

Muszę przyznać, że tak jak Czerwona Królowa była przyjemną i zajmującą lekturą, nie spodziewałam się, że kontynuacja utrzyma poziom. Zazwyczaj spotykam się z sytuacją, gdzie druga książka w trylogii jest tą najsłabszą, jednak podczas lektury Szklanego Miecza nie odniosłam takiego wrażenia. Książka jest bardzo zajmująca i skutecznie wciąga w świat przedstawiony. Nie miałam z nią aż tak wielu problemów, jak z pierwszym tomem, może ze względu na fakt, że podobieństwa do innych powieści dystopijnych zaczęły się zacierać, a akcja przeniosła się na płaszczyznę zupełnie inną od pałacowych intryg, jakich dane nam było zakosztować w rozpoczęciu trylogii.

Po tej lekturze mam wrażenie, że trzeci tom trylogii będzie najlepszy z wszystkich. Nie chcę oczywiście zapeszać, ale już po tych dwóch można zauważyć jak autorka rozwija swoje umiejętności kreowania fabuły, i jak jej opowieści robią się coraz bardziej wciągające i zaskakujące. Mimo wszelakich uprzedzeń mogę śmiało stwierdzić, że jak na razie Aveyard mnie nie rozczarowała i będę z niecierpliwością wyczekiwać informacji o zakończeniu trylogii.

Szklany Miecz to zadziwiająco dobra kontynuacja, która usatysfakcjonuje wszystkich fanów Czerwonej Królowej. Obserwujemy w niej rozwój bohaterów i coraz prężniejszy postęp fabuły, który śledzi się z wypiekami na policzkach. Aveyard zapewnia czytelnikowi rozrywkę w czystej postaci - wciągającą powieść wypełnioną akcją i zaskakującymi postaciami, które dostarczą nam wielu emocji. Trylogię polecam wszystkim fanom dystopii, którzy są gotowi przymknąć oko na podobieństwa do innych historii i są w stanie cieszyć się przyzwoicie napisaną powieścią. 


Za ebooka dziękuję wydawnictwu Otwarte/Moondrive!

6 komentarzy:

  1. Pierwsza część korciła mnie okładką. I głównie nią. Jakoś nie mogę się przemóc by po nią sięgnąć. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszy mnie Twoja recenzja, bo czekam aż książka wpadnie w moje łapy

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak ja kocham "Czerwoną królową" <3
    Mam nadzieję, że "Szklany miecz" również mi się spodoba ^^

    Pozdrawiam :*
    ksiazki-mitchelii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja muszę przeczytać pierwszą część :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie ukrywam, że kusi mnie kontynuacja "Czerwonej królowej", szczególnie, że napisałaś, że autorka trzyma poziom, a o to się trochę obawiałam, bo wiem, że często drugi tom jest słabszy od tego pierwszego. Może po urodzinach skuszę się na tę książkę :D

    OdpowiedzUsuń
  6. "Czerwoną królową" byłam zachwycona, więc nastawiam się na równie dobrą kontynuację. Również spotykałam się z przypadkami, gdy druga część nie dorównuje pierwszej, ale widzę, że po Twojej recenzji nie ma się czego obawiać. Mnie także spodobał się fakt, że wątek miłosny nie przyćmiewa fabuły i nie wpływa na decyzje Mare :)
    Zaksiążkowana

    OdpowiedzUsuń

Skoro już do mnie trafiłeś, Drogi Czytelniku, proszę zostaw po sobie ślad. Powiedz, czy Ci się podobało to co napisałam, czy też nie. Ja naprawdę nie gryzę :)
Uwierz, że każdy komentarz to dla mnie powód do uśmiechu i motywacja do dalszego pisania!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Zaczytana Blondynka są moją własnością i nie zgadzam się na ich kopiowanie bez mojej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).