Cudowne tu i teraz - Tim Tharp



Autor: Tim Tharp
Tytuł oryginału: The Spectacular Now
Wydawnictwo: Bukowy Las
Data wydania: 22.04.2015
Liczba stron: 368


Sutter Keely to rozrywkowy gość, który poderwie do tańca największego smutasa. W szkole daleko mu do orła, nie planuje studiów i prawdopodobnie spędzi większość życia, składając koszule w sklepie z męską odzieżą. Trudno. Ważne, że miasto jest pełne kobiet, a dobry alkohol potrafi sprawić, że życie jest absolutnie fantastyczne.

Pewnego ranka po nocnej balandze Sutter budzi się na obcym trawniku i poznaje Aimee. Aimee nie wie, o co chodzi w życiu. Aimee to towarzyska porażka. Aimee potrzebuje pomocy, więc bohaterski Sutterman podejmuje wyzwanie. Ma plan: pokaże jej, na czym polega dobra zabawa i puści ją wolno, gdy będzie gotowa żyć pełnią życia. Jednak okazuje się, że Aimee to dziewczyna inna niż wszystkie, które poznał do tej pory. Nie wiedząc kiedy i jak, Sutter zakochuje się po uszy. Do tego czuje, że po raz pierwszy w życiu ma wpływ na kogoś innego – może mu pomóc, ale może też go zniszczyć… (BukowyLas)


Cudowne tu i teraz to kolejna książka w cyklu Myślnik, który jest publikowany przez wydawnictwo Bukowy Las. Do tej pory mieliśmy okazję poznać ksiązki Greena, a teraz czas na innych autorów. Z zakładki, która była załączona do książki wynika, że ukaże się u nas niedługo książka Jenifer Niven, czyli All the bright places, która stoi na mojej półce i domaga się mojej uwagi. Już się nie mogę doczekać jej polskiej wersji! 

Suttera ciężko określić - jest bohaterem pozytywnym, czy też negatywnym? Powiedziałabym, że stoi gdzieś po środku. Jest inteligentny i błyskotliwy, oraz wyjątkowo wrażliwy i sentymentalny. Z drugiej strony poznajemy go jako skrzywdzonego nastolatka, któremu nie odpowiada sytuacja jaką ma w domu i przez to cały czas popija alkohol zmieszany ze 7up'em. Wychowuje go matka i ojczym, ma dziewczynę, której nie potrafi docenić, a jego najlepszy przyjaciel się od niego oddala. Ma problemy, a jego nastoletnie życie nie jest takie kolorowe. I tu wkracza psychologia, można by się rozwodzić nad charakterem Suttera bez końca, i chyba o to chodzi w książkach z tej serii.

Mamy też Aimee, bardzo nieśmiałą dziewczynę, której brakuje pewności siebie. Fakt ten postanawia zmienić nasz główny bohater i pomaga Aimee się przeobrazić. Czy wyszło jej to na dobre? Nie powiem, bo to duży spoiler, więc musicie przekonać się sami.

W powieści Tharp porusza bardzo istotne aspekty życia nastolatka: brak akceptacji ze strony rodziców, niezrozumienie wśród rówieśników, radzenie sobie z odejściem jednego rodzica i powolne wkraczanie w dorosłość, co nie jest łatwe. Sutter musi zmierzyć się ze swoimi problemami, chociaż wcale tego nie chce, woli uciekać do alkoholu i głośnych imprez. Jednak, czy aby napewno to jest dobre wyjście z jego pogmatwanej sytuacji? Dopiera kiedy poznaje Amy zaczyna odkrywać siebie na nowo. Dociera do niego świadomość, że pierwszy raz w życiu jest dla kogoś ważny, że ktoś naprawdę o niego dba.

Na podstawie książki został nakręcony film o tym samym tytule. Oglądałam go jakiś czas temu, chyba w czasie świąt zimowych pokazywali go na HBO, nie jestem pewna. W każdym razie ekranizacja nie zrobiła na mnie wielkiego wrażenia, niemniej jednak nie była zła. Wiadomo, ksiażka jest lepsza, ale to już chyba standard.

Cudowne tu i teraz to błyskotliwa opowieść o poszukiwaniu siebie i radzeniu sobie z przeciwnościami losu. Główny bohater powoli odnajduje siebie pod wpływem uczucia jakim darzy pewną niepozorną osobę, zupełnie nie w jego typie. To historia o tym jak skutek głupiej decyzji może pozytywnie wpłynąć na nasze życie. Książka spotyka się z dużą krytyką, jednak uważam, że jak najbardziej warto się z nią zapoznać. To szybka i przyjemna lektura, która spodoba się każdemu.

Ocena: 7/10

Za książkę dziękuję wydawnictwu Bukowy Las

5 komentarzy:

  1. Moze sie na nia skusze...
    love-ksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Już wiem dlaczego ten tytuł tak mi się kojarzył!
    Dopiero po przeczytaniu opisu i twojej recenzji zorientowałam się, że oglądałam film. Nawet nie wiedziałam, że jest to na podstawie powieści.
    Muszę po nią sięgnąć.
    Świetna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  3. "To historia o tym jak skutek głupiej decyzji może pozytywnie wpłynąć na nasze życie." <-- przekonałaś mnie do sięgnięcia po nią :D Ale się cieszę, że wydają u nas "All the bright places" ♥ Tak o niej głośno na zagranicznym booktubie, że już się zastanawiałam nad czytaniem jej po angielsku ;)

    www.galeriaksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Niby historia wydaje się prosta, ale jednak ma coś w sobie. Przynajmniej tak się mi wydaje. Więc, może kiedyś?

    OdpowiedzUsuń
  5. Kocham <3 Uwielbiam <3 Bardzo polecam :)

    OdpowiedzUsuń

Skoro już do mnie trafiłeś, Drogi Czytelniku, proszę zostaw po sobie ślad. Powiedz, czy Ci się podobało to co napisałam, czy też nie. Ja naprawdę nie gryzę :)
Uwierz, że każdy komentarz to dla mnie powód do uśmiechu i motywacja do dalszego pisania!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Zaczytana Blondynka są moją własnością i nie zgadzam się na ich kopiowanie bez mojej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).