Starter - Lissa Price



Autor: Lissa Price
Tytuł oryginału: Starters
Wydawnictwo: Albatros
Data wydania: 08.04.2015
Liczba stron: 400

Straciła rodziców.
Potem dom.
W końcu własne ciało.
Zrobi wszystko,
żeby je odzyskać.


Młodość nie jest wieczna i szybko przemija. I choćbyś bardzo pragnął, nigdy nie cofniesz się w czasie. Ale możesz go oszukać. Zapraszamy wszystkich Enderów chętnych przeżyć swoją drugą młodość do Prime Destination. Oferujemy szeroki wybór ciał, w których możesz przeżyć swoją drugą młodość. Przyjacielu, nie wahaj się ani chwili dłużej i wróć do czasów beztroski i wiecznej zabawy!

Przyszłość. Świat został spustoszony przez wojnę bakteriologiczną, w której zginęli wszyscy ludzie pomiędzy szesnastym a sześćdziesiątym rokiem życia. Zostali tylko młodzi - Starterzy, którzy pozostawieni bez opieki trafiają do zakładów dla nieletnich, oraz starzy - Enderzy mogący kupić sobie wszystko czego tylko zapragną. Dzięki ogromnemu postępowi technicznemu Enderzy mogą sprawić sobie drugą młodość. Firma Prime Destinations oferuje przeniesienie się do ciała obcego nastolatka, za pomocą specjalnego chipa. Jednak co ze Starterami, których ciała są wykorzystywane?

Gdzieś w środku tego wszystkiego znajduje się Callie, dziewczyna, która rozważa decyzję podjęcia się pracy dla Prime Destination. Nie chce zrobić tego dla siebie, lecz dla swojego braciszka, którym musi się opiekować, po tym jak policja zabrała ich rodziców. Dziewczyna podpisuje w końcu umowę, jednak nie jest świadoma konsekwencji jakie niesie ze sobą praca dla Enderów...

Starter to debiutancka powieść amerykańskiej pisarki Lissy Price, która zapewniła jej międzynarodowy rozgłos. Pozycję tą przetłumaczono na 30 języków.

Książka dość pozytywnie mnie zaskoczyła, bo nie spodziewałam się tak dobrze wykreowanego uniwersum, tak wyrazistych bohaterów i wreszcie, tak rozbudowanej fabuły. Już zaledwie po kilkunastu stronach lektury można doznać wrażenia, że oto ma się przed sobą książkę niezwykłą, inną niż wszystkie.

Powieść to technothriller, czyli mieszanka science fiction, akcji, thrillera i, poniekąd, dystopii, ponieważ opisywane wydarzenia mają miejsce w odległej przyszłości. Autorka bardzo zgrabnie połączyła wszystkie te gatunki i stworzyła historię jakiej jeszcze nie było. W wykreowanym przez nią świecie można kupić sobie drugą młodość. Nie jest to nic skomplikowanego, po prostu umysł starca wszczepia się za pomocą chipa do umysłu nastolatka. I to tyle. Młody ma wrażenie, że śpi, a stary przez ten czas imprezuje, bawi się i cieszy drugim życiem.

Główna bohaterka, Callie, to nastolatka, która musiała szybko wydorośleć i objąć opiekę nad swoim młodszym braciszkiem. Jak większość postaci wiodących w tego typu powieściach dla młodzieży ma dość pokaźny zestaw pozytywnych cech charakteru. Pośród typowej odwagi, wrażliwości i odpowiedzialności można wyróżnić także ogromną nieufność wobec Enderów i upór. Callie to typ buntowniczki, ale nie można jej także odmówić roztropności i umiejętności rozwiązywania każdej sytuacji. Jednak, jak wiadomo, osoba w tak młodym wieku łatwo ulega zauroczeniom. Tak jest i w tym przypadku. Dziewczyna, chcąc nie chcąc, wplątuje się w miłosny trójkąt, co nie wychodzi jej na dobre.

Akcja powieści rozgrywa się w Los Angeles przyszłości. Sama przestrzeń miasta ukazana przez Price jest dość ciekawa. Razem z Callie przemieszczamy się między opuszczonymi osiedlami i wyludnionymi dzielnicami, przez zakład karny, aż do obszarów zamieszkanych przez Enderów, czyli dzielnic bogatych. Wszystko to idealnie obrazuje podział społeczeństwa w którym Starterzy się nie liczą.

Starter to książka, która będzie się podobać fanom katastroficznych wizji świata. Nie będę ukrywać, że to typowa młodzieżówka, a więc nieco starsza widownia może nie podzielać mojego zdania. Ja sama chyba nawet tę książkę polubiłam, a na pewno zapewniła mi bardzo mile spędzone popołudnie. Jest to dość oryginalna i nietypowa historia, idealna dla młodzieży. Polecam!

Ocena: 8/10


Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu Albatros!

9 komentarzy:

  1. Przeczytałam tyle entuzjastycznych recenzji tej książki, że natychmiast muszę zacząć ją czytać, szczególnie, że "Czerwona Królowa" nie spodobała mi się.

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Po tylu pozytywnych recenzjach muszę ją mieć :D
    love-ksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Dużo czytałam o tej książce dobrego. Mam ją w planach i pewnie kiedyś ją przeczytam, zwłaszcza że idealnie trafia w moje gusta :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak na młodzieżówkę, bardzo mi się podobała. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jest duża szansa, że mi się spodoba. Uwielbiam młodzieżówki, a ta brzmi bardzo dobrze. I nie dam się zniechęcić negatywnymi recenzjami (bo już jakieś widziałam).

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam ją i bardzo mi się spodobała. Czekam na kolejną część "Ender" :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Poluję na tę książkę ogromnie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Hej! Nominowałam Cię do LBA :)
    Więcej tutaj: http://biblioteczka-blanki.blogspot.com/2015/04/liebster-blog-award.html
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Skoro już do mnie trafiłeś, Drogi Czytelniku, proszę zostaw po sobie ślad. Powiedz, czy Ci się podobało to co napisałam, czy też nie. Ja naprawdę nie gryzę :)
Uwierz, że każdy komentarz to dla mnie powód do uśmiechu i motywacja do dalszego pisania!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Zaczytana Blondynka są moją własnością i nie zgadzam się na ich kopiowanie bez mojej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).