Cztery - Veronica Roth




Autor: Veronica Roth
Tytuł oryginału: Four
Wydawnictwo:  Amber
Data wydania: 07.10.2014
Liczba stron: 304


Recenzja zawiera spoilery dotyczące trylogii Niezgodna.

Podczas lektury trylogii Niezgodna poznajemy Tris i jej losy, jej zmagania z systemem i spektakularną przemianę od Sztywniaczki do odważnej Nieustraszonej. Jednak bardzo mało wiemy o równie ważnym bohaterze jakim jest Cztery. Veronica Roth wychodzi więc swoim fanom naprzeciw i daje nam możliwość bliższego poznania Tobiasa.


Szesnastoletni Tobias, syn przywódcy Altruizmu, dokonał swojego wyboru. Stał się Nieustraszonym o imieniu Cztery, by zacząć wszystko od nowa. I nie pozwolić, by strach zmieniał go w tchórza.


Teraz musi dowieść, że zasłużył na swe miejsce wśród Nieustraszonych. Jego decyzje zaważą na losach innych nowicjuszy. A odsłonięte tajemnice zagrożą przyszłości – jego i całego społeczeństwa frakcyjnego.

Dwa lata później Cztery staje przed następnym trudnym wyborem. Wtedy spotyka Tris, która właśnie porzuciła Altruizm. Z nią droga do naprawienia ich świata może być łatwiejsza. Ale czy z nią Cztery może stać się znów Tobiasem?


Co ciekawe, trylogia Niezgodna początkowo była pisana z perspektywy Tobiasa właśnie. Roth stwierdziła jednak, że z męskim bohaterem głównym nie uda jej się przekazać wszystkiego tak jak chciała. Stworzyła więc postać Tris i zaczęła pisać swoją opowieść od nowa, Tobiasa spychając do roli drugoplanowej. Ośmielę się stwierdzić, że historia z perspektywy Tobiasa byłaby równie ciekawa, co ta, którą mamy. Jest on bardzo ciekawą postacią z dużym potencjałem, i cieszę się, że możemy wgłębić się choć trochę w jego przeszłość.

Książka to zbiór czterech opowiadań: kolejno Transfer, Nowicjusz, Syn i Zdrajca, oraz trzech dodatków, mających ścisły związek ze spotkaniami z Tris. Jak sugerują tytuły opowiadań mamy szansę poznać cztery wcielenia Tobiasa. Śledzimy jego historię od testu przynależności, przez Ceremonię Wyboru, nowicjat w Nieustraszoności, potajemne spotkania z matką aż do wydarzeń, które znamy z pierwszego tomu trylogii. Wszystko o czym czytamy, w mniejszym lub większym stopniu już wiemy, ponieważ była o tym mowa w Niezgodnej, Zbuntowanej lub Wiernej (głownie Niezgodnej).

Tak naprawdę uważam, że każdej osobie, która przeczytała trylogię Roth i ta książka się spodoba. Całość utrzymana jest w podobnym klimacie i oczywiście akcja ma miejsce w tym samym świecie. Można jeszcze na chwilę powrócić do Chicago, do znanych bohaterów i poznać ich z odrobinę innej strony, może bardziej dogłębnie, bo oczami Tobiasa, który znał niektóre osoby długo przed tym jak poznała je Tris. Z książki pozyskujemy także informacje o zdarzeniach lub bohaterach jedynie wspomnianych we właściwej serii, co wzbogaca całą trylogię. Sama bardzo lubię dowiadywać się więcej i więcej o bohaterach serii lub książek, które mają szczególne miejsce w moim sercu, dlatego lektura Cztery była dla mnie czystą przyjemnością. 

Książka to prequel, dlatego polecić ją można jedynie ścisłej grupie osób, które przeczytały trylogię Niezgodna, a chociażby jej pierwszą część. Sama z trylogią zapoznawałam się jakiś czas temu, więc nie jestem w stanie precyzyjnie określić czy Cztery nie zawiera jakichś spoilerów co do postaci Tobiasa w kolejnych tomach serii. Jednak skoro to prequel, to chyba można go czytać jako początek. Ja jednak polecam zrobić rzecz całkowicie odwrotną i przeczytać tę książkę na samym końcu przygody z Niezgodną.

Ocena: 8/10

7 komentarzy:

  1. Uważam, ze książki powinno się pisać w narracji trzecioosobowej. Nie lubię takich dodatków do serii. Niezgodnej nie czytałam i chyba nigdy nie przeczytam, dlatego tez cztery pozostanie dla mnie nieodkryty ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również nie przepadam za dodatkami, moim zdaniem jest to naciąganie na pieniądze czytelników. Ale to tylko moje zdanie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytałam pierwszy tom do połowy, bo jakoś potem niechciało mi się doniego wracać. Gdy na rynek wyszedł prequel jakoś stwierdziłam, że nie ciągnię mnie do tej serii :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że nie przeczytam. Czytałam dwa pierwsze tomy trylogii, a trzeci tom mam wciąż w planach. Jednak będę czytać tylko dlatego, że wypada. Tej chyba nawet nie tknę:)

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwszy tom kompletnie mnie rozczarował. Tak bardzo, że nie dokończyłam nawet tej "Niezgodnej"... I raczej nie zamierzam do niej wracać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam Cztery <3 Jest cudowny,moja ulubiona postać z "Niezgodnej" ;) A po książkę oczywiście sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nareszcie mam z kim się pojarać ^^ Cztery jest boski :3

      Usuń

Skoro już do mnie trafiłeś, Drogi Czytelniku, proszę zostaw po sobie ślad. Powiedz, czy Ci się podobało to co napisałam, czy też nie. Ja naprawdę nie gryzę :)
Uwierz, że każdy komentarz to dla mnie powód do uśmiechu i motywacja do dalszego pisania!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Zaczytana Blondynka są moją własnością i nie zgadzam się na ich kopiowanie bez mojej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).