Carnivia. Herezja - Jonathan Holt

Źródło: google


Autor: Jonathan Holt
Tytuł oryginału: The Abduction
Seria: Carnivia
Wydawnictwo:  Akurat
Data wydania: 19.11.2014
Liczba stron: 432

Książka to druga część trylogii, więc zawiera spoilery dotyczące wcześniejszej części!


Jestem osobą, która lubi kontynuować czytanie serii, szczególnie kiedy pierwsza część była dla mnie okej. Więc nic dziwnego, że po bardzo ciekawej przygodzie z Bluźnierstwem, zdecydowałam się także na Herezję. I nie pożałowałam powrotu do Wenecji i śledzenia kroków naszych bohaterów podczas kolejnego śledztwa.


W Wenecji ucichła już głośna sprawa z morderstwem kobiety-księdza. Kat wróciła do swoich regularnych obowiązków, po tym jak Piola odsunął ją od śledztwa kiedy wykryto ich romans. Holly nadal pracuje w amerykańskiej bazie, a Daniele powrócił do swojej posiadłości gdzie żyje światem Carnivi. Nie mają pojęcia, że wkrótce znów połączy ich tajemnicza sprawa. Tym razem będzie to porwanie córki amerykanskiego majora. Piola natomiast przydzielony zostaje do śledztwa w sprawie zwłok odnalezionych na terenie budowy nowych budynków dla bazy Camp Ederle.

Druga część trylogii przypadła mi go gustu bardziej niż pierwsza, czyli Bluźnierstwo. Może dlatego, że znałam już świat i bohaterów. Czułam się bardziej pewna, bo znałam wcześniejsze wydarzenia, wiedziałam jak dane osoby się ze sobą poznały, z czym musiały się zmierzyć w przeszłości. Herezję czytało mi się szybko i przyjemnie. Fajnie było wrócić do świata dwóch Wenecji, tej prawdziwej i tej wirtualnej.


Fabuła wciągnęła mnie i trzymała w napięciu aż do ostatnich stron. Zagadka z jaką zmierzają się Kat, Holly, Daniele i Aldo  jest równie tajemnicza i mroczna jak w pierwszym tomie. Tym razem jednak nie mamy do czynienia z morderstwem lecz porwaniem, które jest głównym wątkiem książki. W trakcie dochodzenia w tej sprawie na jaw wychodzą inne powiązania czy błędy przeszłości dotykające ważnych person w państwie włoskim. Drugim także ważnym wątkiem jest śledztwo w sprawie odnalezionych zwłok, które nie łączy się z porwaniem, ale też jest owiane tajemnicą sprzed dziesiątek lat.

Podczas czytania bardziej polubiłam bohaterów, do których nie pałałam zbytnio sympatią przy okazji pierwszego tomu. I o ile wcześniej zniesmaczył mnie wątek romansu między Kat i Piolą, to teraz kiedy nie mogli już ze sobą pracować, nie mówiąc już o spotykaniu się, chciałam żeby do siebie wrócili. W przypadku Holly i Daniele to popierałam ten związek już w Bluźnierstwie, gdzie go praktycznie nie było, ale to nie szkodzi, ważne, że dali sobie szansę tym razem.

Bardzo trafnym zabiegiem było zastosowanie wielo-perspektywowej narracji. Dało to szersze spojrzenie na wydarzenia, mogłam wyrobić sobie bardziej bezstronną opinię o tym co się dzieję, jakie skutki mogą mieć wybory bohaterów. I jak na kryminał przytało nie dostajemy wszystkiego na tacy. Owszem bohaterowie prowadzą swoje przemyślenia, trafne lub nie, ale autor zostawia nam margines na własne śledztwo, czemu służą niedopowiedzenia i dużo znaków zapytania.


Tak w jednym zdaniu: bardzo dobra powieść kryminalistyczna! Lekki i przyjemny styl, napięcie i zagadka poganiająca zagadkę. Czy można chcieć czegoś więcej? Jak wspomniałam już wcześniej Herezję czytało mi się lepiej od Bluźnierstwa i choć byłam nastawiona bardzo sceptycznie do tej pozycji, to spędziłam naprawdę dobrze czas podczas jej lektury. Trochę pogłówkowałam, i choć prorokowałam co się stanie to autor za każdym razem zdołał mnie zaskoczyć. Drugi tom serii może funkcjonować także jako niezależna powieść, bowiem znajomość pierwszej części nie jest kluczowa w ogarnięciu tego co się dzieje. Jednak zaczynając od Bluźnierstwa można zyskać lepszy wgląd w życie bohaterów, to co ich spotkało i tą wiedzą podeprzeć czytanie Herezji. Więc jeśli szukacie dobrago kryminału, to polecam książki składające się na 2/3 trylogii Carnivia, najlepiej czytane w odpowiedniej kolejności :)

Ocena: 8/10


Bluźnierstwo I Herezja I ---


Za możliwość kontynuowania trylogii dziękuję agencji Business&Culture i wydawnictwu Akurat :)

2 komentarze:

  1. Ja też bardzo lubię czytać serię! :) Przywiązuję się do bohaterów literackich i cieszę się jak moge kontynuować spotkanie z nimi. Tej serii nie znam i chętnie bym przeczytała, ale mam za długą listę książek ,,do przeczytania" ... pewnie kiedyś.
    PS. Świetnie piszesz, bardzo mi się podobają Twoje teksty.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakoś ostatnio spasowałam z kryminałami, ale od czas do czasu lubię po nie sięgnąć, chociaż tutaj Wenecja mnie trochę odstrasza, nie wiem dlaczego, ale mam pewien uraz na temat tego miejsca.

    OdpowiedzUsuń

Skoro już do mnie trafiłeś, Drogi Czytelniku, proszę zostaw po sobie ślad. Powiedz, czy Ci się podobało to co napisałam, czy też nie. Ja naprawdę nie gryzę :)
Uwierz, że każdy komentarz to dla mnie powód do uśmiechu i motywacja do dalszego pisania!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Zaczytana Blondynka są moją własnością i nie zgadzam się na ich kopiowanie bez mojej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).