Delirium - Lauren Oliver




Autor: Lauren Oliver
Tytuł oryginału: Delirium
Wydawnictwo:  Otwarte
Data wydania: kwiecień 2012
Liczba stron: 360


Miłość – najbardziej zdradliwa choroba na świecie: zabija cię zarówno wtedy, gdy cię spotka, jak i wtedy, kiedy cię omija. Ale to niedokładnie tak. To skazujący i skazany. To kat i ostrze. I ułaskawienie w ostatnich chwilach. Głęboki oddech, spojrzenie w niebo i westchnienie: dzięki ci, Boże. Miłość – zabije cię i jednocześnie cię ocali.

Jest jedno uczucie, które łączy ludzi, pomaga odnaleźć im sens w życiu. Miłość. Potężne uczucie doświadczane przez tak wielu z nas. Jedna odpowiedź na nienawiść i wrogość, gwarant pokoju. Co jednak jeśli miłości zabraknie? Co jeśli zostanie uznana za zarazę?
Jak wyglądałoby życie w świecie gdzie miłość to śmiertelna choroba? Odpowiedź na to pytanie przedstawia Delirium.

Lena już wkrótce skończy 18 lat. Zanim to jednak nastąpi musi przejść ewaluację, oraz szczepienie przeciw delirii - powszechnej chorobie, na którą narażone są osoby nie poddane jeszcze temu zabiegowi.  Nie buntuje się, wręcz przeciwnie: nie może doczekać się aż będzie już po wszystkim, a ona sama będzie mogła rozpocząć nowe, bezpieczne dorosłe życie. Wszystko jednak się zmienia kiedy na jej drodze staje Alex, a ona sama zostaje zarażona...

W przypadku tej powieści znów mamy do czynienia z światem w przyszłości, w którym rządzą nowe, wręcz abstrakcyjne jak dla nas prawa. Jak w Niezgodnej czy Igrzyskach śmierci główną bohaterką jest nastolatka, która znajduje się w przełomowym momencie swojego życia, a mianowicie wkracza w dorosłe życie. Zanim jednak to się stanie musi przejść inicjację i swojego rodzaju szczepienie przeciw najbardziej zdradliwemu wirusowi tych czasów - miłości. To bowiem miłość jest zarazą, która zniszczyła wcześniejsze społeczeństwo, która dała podłoże wojnom i konfliktom, a także doprowadzała do powolnego wyniszczania jednostki. Dlatego została wyeliminowana przez nowych władców, wpisana na czarną listę. Każde dziecko od najwcześniejszych lat było przestrzegane i straszone tą śmiertelną chorobą.

Trafiła do mnie przede wszystkim swobodna narracja i niewymagająca zbyt dużego skupienia treść. Książka idealnie spełniła zadanie wypełnienia długich godzin spędzonych na podróży w autobusie. Mogłam w każdej chwili oderwać się od niej, zamienić kilka zdań z koleżanką obok, czy zagrać w karty i wrócić do sekretnych spotkań Leny i Alexa.  Lecz leży tu także minus: książka nie była na tyle ciekawa, by skutecznie odwrócić moją uwagę od tego co się działo wokół. Ale z tego co słyszałam, dopiero druga część wnosi trochę akcji i życia do całej historii.


Niesamowite jak paradoksalnie układa się życie: najpierw bardzo czegoś pragniesz i nie możesz się doczekać, a potem, kiedy jest już po wszystkim, marzysz tylko o tym, by cofnąć czas i wrócić do dni, gdy wszystko było po staremu.


Jak narazie nie mam porównania z pozostałymi częściami trylogii, ale tak jak w innych przypadkach pierwsza część była jak dla mnie najlepsza, nie jestem pewna czy będzie tak tym razem. Co prawda historia jest dość oryginalna,  jak na love story dla młodzieży, ale niestety nie porywa. Podczas czytania widziałam oczyma wyobraźni same odcienie szarości: szary świat, poszarzali bohaterowie. Wszystko szare, bure i ponure, zero życia i kolorów. 

Bardzo chciałam przeczytać Delirium i kiedy zobaczyłam je na bibliotecznej półce wpadłam w euforię. Wywołane to było falą dobrych i bardzo dobrych opinii na temat tej książki. Po lekturze mam jednak niedosyt, czegoś mi w niej brakowało i będę szukać brakującego elementu w kolejnych częściach trylogii.


Ocena: 7,5/10

7 komentarzy:

  1. Lektura cały czas jeszcze przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepiękna okładka książki sprawiła, że odkąd zobaczyłam ją pierwszy raz mam ochotę ją przeczytać ;) Zobaczymy co będzie jak już wpadnie mi w ręce :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Hej! Nie ma to nic wspólnego z tym postem. Twój blog jest świetny nie tylko pod względem postów, ale także wyglądu stronki. Chciałabym się zapytać czy wykonałaś ją sama czy może ktoś Ci pomógł. Jestem zielona w tych sprawach, a mój blog... Wygląda nieciekawie (lekko powiedziane). Może mogłabyś mi podać kogoś kto pomógł by mi z tym "problemem",a może Ty mogłabyś mi jakoś doradzić? Z góry dziękuję. Silava ;3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od strony graficznej, stronę zaprojektowałam sama i chętnie Ci pomogę, o ile tylko będę w stanie :)

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo. ;) Jak możesz mi pomóc? To mój blog: www.silava506.blogspot.com W ogóle nie wiem jak się za to zabrać. :(

      Usuń
    3. Hej! Zmieniłam wygląd. Zaglądnij i sprawdź jak poszło. Gdybym miała coś do poprawienia napisz.
      Pozdrawiam, Silava ;*

      Usuń
  4. Uwielbiam! Zakochałam się może nie w tyle w przygodach głównych bohaterów, co w ich dążeniu do wolności. Zakochałam się też w pięknych cytatach pani Oliver. Chyba żadna książka jeszcze tak do mnie nie trafiła jak ta.
    Rzeczywiście w dalszych częściach zaczyna się coraz więcej dziać. Druga część mnie trochę zaskoczyła, bo takiego obrotu wydarzeń się nie spodziewałam.

    OdpowiedzUsuń

Skoro już do mnie trafiłeś, Drogi Czytelniku, proszę zostaw po sobie ślad. Powiedz, czy Ci się podobało to co napisałam, czy też nie. Ja naprawdę nie gryzę :)
Uwierz, że każdy komentarz to dla mnie powód do uśmiechu i motywacja do dalszego pisania!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Zaczytana Blondynka są moją własnością i nie zgadzam się na ich kopiowanie bez mojej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).